Britse Tearfund: tien kledingstukken in de kleerkast volstaan

Volgens een enquête van het Britse Tearfund wil 23 % van de consumenten zijn koopgedrag herzien om bij te dragen tot het welzijn van de planeet. 

De Britse ontwikkelingsorganisatie Tearfund heeft naar aanleiding van de komende veertigdagentijd een bewustmakingscampagne gelanceerd waarbij consumenten symbolisch worden opgeroepen hun kleerkast te beperken tot tien kledingstukken. Volgens de organisatie staat de kledingindustrie mee op de eerste rij als het gaat om verantwoordelijkheid voor de ecologische noodsituatie, mee door de overconsumptie van kleding en de evolutie naar wegwerpkleding.

Tearfund roept consumenten op om te beseffen welke nefaste gevolgen het aankoopgedrag van kleding kan hebben voor het milieu, het klimaat en de levensomstandigheden van de bevolking in ontwikkelingslanden. 

Een enquête in opdracht van Tearfund maakt duidelijk dat bijna een op vier consumenten (23 procent) gevoelig is voor de oproep om zijn koopgedrag aan te passen en zo mee zorg te dragen voor onze planeet. De studie leerde ook dat 57 procent van de mensen kleding thuis in de kast heeft hangen die zij nog nooit hebben gedragen. Toch blijven velen de klimaatverandering en de aantasting van het milieu beschouwen als een probleem van de toekomst, waarmee zij maar weinig te maken hebben, zegt Ruth Valerio, directeur van Tearfund. In de mode-industrie wordt de CO2-uitstoot quasi volledig genegeerd. 

Bron: Tearfund / Kerknet.be

Kledingvasten © Tearfund