Hoe een paard de geschiedenis in galoppeerde zonder te bestaan
Waarom wordt Paulus’ bekering vaak afgebeeld alsof hij van zijn paard wordt geslagen, terwijl de Bijbel dit detail nergens noemt?
De voorstelling van Paulus die van zijn paard wordt geslagen tijdens zijn bekering is een voorbeeld van een interpretatieve traditie die in de kunst en literatuur is ontstaan, maar niet expliciet in de Bijbel voorkomt. Laten we hier dieper op ingaan.
De Bijbelse tekst
In Hand 9, 1-9, waar het verhaal van Paulus’ bekering wordt verteld, wordt alleen vermeld dat Paulus (toen nog Saulus) op weg was naar Damascus en dat hij op de grond viel toen er een helder licht uit de hemel verscheen. Er wordt geen melding gemaakt van een paard of ander vervoermiddel.
Middeleeuwse en Renaissance-kunst
Kunstenaars uit de Middeleeuwen en de Renaissance hebben vaak het verhaal van Paulus’ bekering geïllustreerd. In die tijd werd reizen meestal geassocieerd met paarden of andere dieren, vooral voor iemand als Saulus, die een belangrijke positie had als Farizeeër. Kunstenaars voegden daarom een paard toe om de scène dramatischer en herkenbaarder te maken.
Een bekend voorbeeld is het schilderij ‘De Bekering van Paulus’ (zie onder) van Caravaggio, waarin Paulus dramatisch van zijn paard valt. Deze visuele representaties hebben het beeld versterkt.
Symboliek
Het beeld van Paulus die van zijn paard valt, kan worden gezien als een sterk symbool van Gods ingrijpen en de menselijke bekering. Het illustreert hoe iemand letterlijk en figuurlijk wordt ‘neergehaald’ door Gods macht, voordat die persoon een nieuwe richting in het leven inslaat.
Mondelinge traditie
Mondelinge overleveringen en preken in de vroege kerk hebben mogelijk bijgedragen aan de toevoeging van het paard in het verhaal. Mensen waren geneigd om Bijbelse verhalen verder te verbeelden en uit te breiden om ze levendiger en toegankelijker te maken.
Conclusie
Hoewel er geen paard in de Bijbel wordt genoemd, heeft de kunst en traditie dit detail toegevoegd om het verhaal visueel krachtiger en symbolischer te maken. Het is een mooi voorbeeld van hoe kunst en interpretatie Bijbelse verhalen kunnen verrijken, maar ook tot misverstanden kunnen leiden over wat er werkelijk in de Bijbel staat.
Tekst: kris

De bekering werd gemaakt voor de Cerasi-kapel in de kerk Santa Maria del Popolo in Rome, waar het doek nog steeds hangt.