Leestip van de dag – maandag 12 februari 2018

Missio brengt de generaties samen

Missio organiseert een enquête in het vooruitzicht van de haar nieuwe campagne en de jongerensynode van oktober.

Missio, de organisatie die de contacten tussen geloofsgemeenschappen wereldwijd tracht te bevorderen en hen waar nodig financieel steunt, lanceert een nieuw initiatief in het vooruitzicht van de jaarlijkse campagne van oktober en de bisschoppensynode over jongeren, geloof en roeping die in dezelfde maand in Rome plaats vindt.

Catherine De Ryck, communicatieverantwoordelijke van Missio: De missiemaand oktober en onze jaarlijkse campagne staat dit jaar volledig in het teken van de jongeren, omdat er op dat moment een bisschoppensynode over jongeren en geloof in Rome plaatsheeft. In de campagne willen wij nadenken hoe wij met kinderen en jongeren het Evangelie tot in alle uithoeken van de wereld kunnen verkondigen. Wij geven dat thema vanuit Vlaanderen een generatie-overschrijdende invulling.

Missio hanteert een dubbele invalshoek. Catherine De Ryck: Enerzijds is er een enquête die zich tot iedereen richt. Anderzijds is er een panel met zowel jongeren als ouderen. Wij willen hen in gesprek brengen over geloof, de Kerk en de wisselwerking tussen generaties, evenals de vooroordelen die daarover bestaan. Momenteel zoeken wij nog enkele jongeren die aan dit panel willen deelnemen. Wij proberen hen via studentpastoraal, jeugdbewegingen en Facebook te contacteren en voor dit boeiende uitwisselingsproject enthousiast te maken. Tegelijk willen wij er de komende maanden ook oog voor hebben om deze enqête en dialoog over geloof tussen de generaties als kans te benutten om jongeren met de missiowerking te laten kennismaken en hen sterker bij onze werking te betrekken.

Bron: KerkNet/Missio

Bekijk de online enquête van Missio ter voorbereiding van de nieuwe campagne.