Lezingen van de dag – zondag 1 dec 2019

 

eerste zondag van de advent – A


Uit de profeet Jesaja 2, 1-5

Jesaja is in gebed. Hij ziet en hoort de menigte optrekken naar de tempel. Dit schouwspel wordt voor hem een poëtisch en profetisch visioen van de grootste optocht der volkeren naar de plaats waar de Heer zal verschijnen.

Dit zijn de woorden van Jesaja, de zoon van Amos; het visioen dat hij zag over Juda en Jeruzalem.
Eens zal de dag komen dat de berg met de tempel van de Heer rotsvast zal staan, verheven boven de heuvels, hoger dan alle bergen. Alle volken zullen daar samenstromen, machtige naties zullen zeggen: ‘Laten we optrekken naar de berg van de Heer, naar de tempel van Jakobs God. Hij zal ons onderrichten, ons de weg wijzen, en wij zullen zijn paden bewandelen.’
Vanaf de Sion klinkt zijn onderricht, vanuit Jeruzalem spreekt de Heer. Hij zal rechtspreken tussen de volken, over machtige naties een oordeel vellen. Zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegijzers en hun speren tot snoeimessen. Geen volk zal nog het zwaard trekken tegen een ander volk, geen mens zal meer weten wat oorlog is.
Nakomelingen van Jakob, kom mee, laten wij leven in het licht van de Heer.

 

Psalm 122

Refr.: Laten wij optrekken naar de berg van de Heer.

Verheugd was ik toen ik hoorde:
Wij gaan naar het huis van de Heer.
Verheugd ben ik, nu onze voeten staan
binnen je poorten, Jeruzalem.

Jeruzalem, als een stad gebouwd,
hecht en dicht opeen.
Daar komen de stammen samen,
de stammen van de Heer.
Om Israëls plicht te vervullen,
te prijzen de naam van de Heer.

Daar zetelt het gerecht,
daar troont het huis van David.
Vraag om vrede voor Jeruzalem:
Dat rust hebben wie van je houden,
dat vrede heerst binnen je muren
en rust in je vesting.

Om mijn verwanten en vrienden
zeg ik: ‘Vrede zij in jou.’
Om het huis van de Heer, onze God,
wens ik je al het goede.

 

Uit de brief van Paulus aan de Romeinen 13, 11-14

Wij mogen niet meer slapen. Want ook al is het nog niet volop dag, wij verblijven niet meer in ’n duisternis die onverschilligheid en oneerlijkheid toelaat. Indien wij echte gelovigen zijn, ongeduldig om onze hoop met anderen te delen, dan moeten wij handelen naar wat wij zijn: mensen die houden van het licht en van de waarheid in Christus.

Broeders en zusters,
u kent de huidige tijd: het moment is gekomen waarop u uit de slaap moet ontwaken, want de redding is ons meer nabij dan toen we tot geloof kwamen.
De nacht loopt ten einde, de dag nadert al. Laten we ons daarom ontdoen van de praktijken van de duisternis en ons omgorden met de wapens van het licht.
Laten we daarom zo eerzaam leven als past bij de dag en ons onthouden van bras– en slemppartijen, ontucht en losbandigheid, tweespalt en jaloezie.
Omkleed u met de Heer Jezus Christus en geef niet toe aan uw eigen wil, die begeerten in u opwekt.

 

Alleluia.

Laat ons uw barmhartigheid zien,
geef ons uw heil, o Heer.

Alleluia.

 

Uit het evangelie volgens Matteüs 24, 37-44

De zondvloed en de parabel van de dief: twee manieren om ons te verwittigen dat beslissingen met het oog op ons heil dringend zijn. Voor een christen is Christus niet zomaar een figuur uit het verleden waarnaar men blijvend verwijst. Hij is de Heer, die leeft, en die vandaag wederkomt. Hij zal zich tenvolle openbaren op de ‘laatste dag’. Deze verwachting richt het leven van de gelovige naar zijn uiteindelijke eindbestemming.

Jezus sprak tot zijn leerlingen:
‘Zoals het was in de dagen van Noach, zo zal het zijn wanneer de Mensenzoon komt. Want zoals men in de dagen voor de vloed alleen maar bezig was met eten en drinken, met trouwen en uithuwelijken, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging, en zoals men niet wist dat de vloed zou komen, totdat die kwam en iedereen wegnam, zo zal het ook zijn wanneer de Mensenzoon komt.
Dan zullen er twee op het land aan het werk zijn, van wie de een zal worden meegenomen en de ander achtergelaten. Van twee vrouwen die samen aan de molen draaien, zal de ene worden meegenomen en de andere achtergelaten.
Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt.
Besef wel: als de heer des huizes had geweten in welk deel van de nacht de dief zou komen, dan zou hij wakker gebleven zijn en niet in zijn huis hebben laten inbreken.’

Van Woord naar leven

Wanneer wij ’s morgens opstaan trekken we onze kleerkast open om die kleren te kiezen die geschikt zijn voor de komende dag, kijkende naar het weer, wat we gaan doen, welke mensen we gaan ontmoeten, of gewoon hoe ons humeur is. Het is des mensen. We kiezen die kleren waar we ons goed in voelen. Uiterlijke kledingdracht: een heel persoonlijke keuze.Paulus spreekt ons vandaag over een innerlijke kledingdracht. In zijn brief aan de christenen van Rome schijft hij, zo lezen we vandaag: ‘Omkleed u met de Heer Jezus Christus en geef niet toe aan uw eigen wil, die begeerten in u opwekt.’ Dus voor een christen komt het er niet enkel op aan je in de ochtend uiterlijk te kleden al naargelang je dagbezigheden, maar je ook innerlijk te kleden. En wel met Jezus Christus.Wie zich kleedt met Christus, kiest ervoor dat Jezus zijn voedsel mag zijn, de bron van zijn bestaan, de spirit van zijn liefde. Het is Jezus die plaats geven in je leven die God bedoeld heeft wanneer Hij zijn Zoon schonk aan de mensheid, namelijk in het hart van je bestaan.Vandaag begint de advent. Gisteren had ik het in mijn ‘woordje’ ter voorbereiding van de advent, over het belang van het kiezen. In ‘van Woord naar leven’ zou ik regelmatig op dit onderwerp willen terugkomen. Omdat ik echt denk dat het werkelijk kiezen voor God zo belangrijk is. Kiezen op alle domeinen van ons leven. Niet een beetje, of wat hier en wat daar, maar altijd, overal en wel ten volle. Kiezen voor God zou een constante moeten zijn in ons leven. Thuis, op de werkvloer, in levenskeuzes die we maken,… kiezen in het licht van God. Het is zo belangrijk voor ons persoonlijk leven, alsook voor het leven van de Kerk, alsook voor onze samenleving ver buiten de zogenaamde grenzen van de Kerk. Kiezen voor God komt de wereld alleen maar ten goede. In de komende weken gaan we daar nog dikwijls op terug komen.De lezing uit Jesaja vandaag eindigt met: ‘Laten wij leven in het licht van de Heer.’ Laten we … keuze dus. Leven in het licht van de Heer is een keuze. We kunnen namelijk ook kiezen om dit bewust niet te doen. We kunnen kiezen voor een leven los van de Heer. We kunnen kiezen voor praktijken die de samenleving uit elkaar trekt, die de mensheid naar beneden haalt, keuzen die de liefde ten diepste kwetst. Of we kunnen kiezen om een leven te leiden in het licht van God, zijn uitnodiging tot liefde indachtig, de mystieke dimensie van ons christelijk geloof voor ogen houdend: namelijk een leven leiden verenigd met de Heer; Hij met ons, in ons, door ons. Kiezen voor God, of kiezen tegen de liefde. Het zijn twee verschillende keuzes. Ook de gevolgen zullen verschillend zijn.Ook het evangelie van vandaag, dat spreekt over de wederkomst van Christus, heeft het over keuze. Kiezen we om waakzaam te zijn, of leven we in een soort waas waar elke vorm van aandacht voor het komen van de Heer afwezig is. Oplettend leven, alert zijn voor de moment dat Hij (weder)komt, is zo belangrijk. Niet enkel wat betreft de zogenaamde wederkomst van Christus, maar ook wat betreft het komen en zijn van Jezus vandaag. In zovele situaties en doorheen zovele mensen komt Hij tot ons, openbaart Hij zijn liefde, nodigt Hij uit in zijn liefde te treden. Hier alert voor zijn is zo belangrijk. Want, Hem zien, en ingaan op de uitnodiging die Hij doet, maakt ons leven zoveel rijker, en wezenlijk anders dan wanneer wij Hem niet zien en zijn uitnodiging niet gewaar worden.Daarom, laten we waakzaam; kiezen om waakzaam te zijn. Laten we ons, naar de woorden van Paulus, kleden met de Heer. Ja, laat ons wandelen in het licht van God.Nogmaals, een genadevolle advent voor ieder van u.krisReageren, je eigen woordje plaatsen, of uitwisselen over de overweging, kan via de blog Van Woord naar leven.

Laten wij bidden

Goede God, maak ons waakzaam; waakzaam voor uw komen, uw spreken, uw handelen, uw zijn. Geef ons die innerlijke gevoeligheid U in alles te ontwaren; Gij die op zoveel plaatsen en op zoveel momenten uitnodigt uw liefde aan te nemen om vanuit uw liefde er te zijn voor hen die Gij ons toevertrouwt. Kom met uw heilige Geest over ieder van ons en schenk ons de gave van alertheid. Doe ons leven in uw licht. In Jezus’ naam. Amen.

De Bijbelteksten zijn ontleend aan de NBV21, © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
De korte inleidingen op de lezingen zijn ontleend aan het week- en zondagmissaal, door de benedictijnen van de Sint-Andriesabdij en de norbertijnen van de abdijen Averbode, Postel en Tongerlo, o.l.v. Jos Van Der Veken, uitgegeven bij Brepols-Licap, © Brepols 2007.