Lezingen van de dag – zondag 7 juni 2020

 

Heilige Drie-eenheid

Hoogfeest – lezingen jaar A


Uit het boek Exodus 34, 4b-6 + 8-9

De God van de Sinaï is niet alleen de gevreesde God zoals men Hem dikwijls voorgesteld heeft. Waar Israël heeft gezondigd door afgoderij en het Verbond heeft verbroken, daar openbaart God zich als degene die bemint en vergeeft. Onwankelbaar trouw aan zijn volk, is Hij er altijd om het te redden.

’s Morgens ging Mozes in alle vroegte de Sinai op, zoals de Heer hem had opgedragen. De twee stenen platen droeg hij bij zich. De Heer daalde neer in een wolk, Hij kwam naast Mozes staan en riep de naam Heer uit. De Heer ging voor hem langs en riep uit: ‘De Heer! De Heer! Een God die liefdevol is en genadig, geduldig, trouw en waarachtig.’
Onmiddellijk viel Mozes op zijn knieën en boog zich neer. ‘Als U mij goedgezind bent, Heer,’ zei hij, ‘trekt U dan met ons mee, ook al is dit volk onhandelbaar. Schenk ons vergeving voor onze schuld en zonde en maak ons tot uw eigen bezit.’

 

Dan. 3, 52-56

Geprezen bent U, Heer, God van onze voorouders,
geloofd en verhoogd in eeuwigheid.

Geprezen is uw heilige en luisterrijke Naam,
geprezen, geloofd en verhoogd in eeuwigheid.

Geprezen bent U in uw heilige en luisterrijke tempel,
geprezen, bezongen en verheerlijkt in eeuwigheid.

Geprezen bent U, die afgronden peilt en op de cherubs troont,
geloofd en verhoogd in eeuwigheid.

Geprezen bent U op de troon van uw koninkrijk,
geprezen, bezongen en verhoogd in eeuwigheid.

Geprezen bent U in het hemelgewelf,
bezongen en verheerlijkt in eeuwigheid.

 

Uit de tweede brief van Paulus aan de Korintiërs 13, 11-13

Het broederlijk leven van de christelijke gemeenschap is gekenmerkt door het mysterie van de Drie-eenheid. Tegelijk openbaart het dit mysterie. Alles komt uit de liefde van de Vader, door de genade van de Zoon en in de eenheid van de heilige Geest.

Broeders en zusters,
beter uw leven, neem mijn vermaningen ter harte, wees eensgezind, leef in vrede met elkaar – dan zal de God van de liefde en de vrede met u zijn. Groet elkaar met een heilige kus. Alle heiligen die hier zijn laten u groeten.
De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de heilige Geest zij met u allen.

 

Alleluia.

Eer aan de Vader en de Zoon en de heilige Geest.
God die is, en die was en die komt.

Alleluia.

 

Uit het evangelie volgens Johannes 3, 16-18

Gedoopt in de Geest, belijden wij ons geloof in de Zoon van God. In Hem openbaart zich de oneindige liefde van de Vader voor de wereld. Christus aanvaarden als Redder, betekent zelf gered worden; Hem weigeren is zichzelf veroordelen.

Jezus sprak tot Nikodemus
‘God had de wereld zo lief dat Hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door Hem te redden. Over wie in Hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in Hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.’

Van Woord naar leven

Vandaag beluisteren we die prachtige wens van Paulus aan de gemeenschap van Korinte: ‘De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de heilige Geest zij met u allen.’Een wens die ook de voorganger uitspreekt wanneer we samen eucharistie vieren. Het zijn woorden die kernachtig uitdrukken wat, of wie, we vandaag vieren, namelijk de heilige Drie-eenheid; de naam van onze God. God, die liefde is, deelt zich in de gloed van zijn Geest mee in de persoon van Christus.Als christenen zijn we geroepen deel te nemen aan het leven van onze Drie-ene God. Dit is een innerlijk, en tegelijk, een uiterlijk gebeuren.Innerlijk is het een gebeuren van puur gebed; God deelt zich mee in Christus, Hij schenkt zichzelf in zijn Zoon aan de Kerk en aan ieder van ons persoonlijk. Door de gave van zijn Geest kunnen wij dit gewaar worden en ons tevens, op onze beurt, doorheen zijn Zoon, schenken aan Hem, om deelgenoot te worden van Gods liefde. Vervuld van zijn liefde, in eenheid met Christus, zullen we als een lofzang zonder ophouden Hem aanbidden, in de genade van de Geest. Dat wat betreft de binnenkant.Maar deelnemen aan Gods liefde heeft ook een buitenkant. We zullen namelijk de liefde die we voortdurend van Hem ontvangen en aan Hem teruggeven (de aanbidding) belichamen op de plek waar we wonen en werken, in al wat we doen, naar allen die we ontmoeten en waarvoor we bidden. We zullen Gods licht zijn voor de wereld, zout op aarde, uitdragers van zijn vrede. In de ander zullen we Christus ontmoeten die vraagt Hem te beminnen. De ander zal het beste in ons naar boven halen wanneer we ingaan op zijn appel hem te beminnen; de naaste die zowel de ander als de Ander is. De liefde zal de enige drijfveer zijn van ons bestaan, geworteld in Gods Drie-ene minne, steeds zichzelf schenkend aan de wereld waartoe we door de Heer zelf gezonden zijn. Naar het voorbeeld van Jezus, zullen we een bijzondere genegenheid koesteren voor datgene wat broos is in de wereld, gekwetst, onderdrukt of arm. In Jezus’ naam zullen we het voor hen opnemen, ons leven geven aan hen, met hen meegaan, uit mede-lijden bewogen. Om in Jezus’ naam waardigheid te schenken en op te tillen. Maar ook wat niet gebroken is, of zij die niet vervreemd zijn van hun Schepper, zullen we ten diepste omarmen. Ieder mens is immers kind van God dat uit zichzelf vraagt bemind te worden.En, lieve mensen, aub, dwaal niet met te denken dat dit een gebeuren en een beleving zou zijn enkel voor mensen die een zekere graad van heiligheid zouden bereikt hebben. Oh nee, laat ons afstappen van dit denken. Het gaat hier niet over volmaaktheid of onvolmaaktheid, over af of onaf. In wezen gaat het feest van de Drievuldigheid over God die in zijn grote barmhartigheid zijn liefde meedeelt in Christus. Die barmhartigheid houdt in dat Hij elke dag opnieuw, ieder van ons, u en ik, de moeite waard vindt om zijn liefde te schenken, en ons uit te nodigen ons terug te schenken aan Hem opdat wij in ons leven zijn liefde zouden zijn. In Christus is Hij naar de mensheid afgedaald, niet om een oordeel uit te spreken, maar om ons allen onder zijn hoede te nemen met als enige bedoeling deelgenoot te worden van zijn liefde voor de mensheid.Wat een eer om mens te zijn.De zondag na Pinksteren, vandaag dus, Drievuldigheidszondag is een hoogfeest in de Kerk. Maar net zoals Kerstmis, Pasen en Pinksteren, mag ook dit feest zich niet tot deze specifieke dag beperken. In wezen zijn het feesten die in zekere zin dagelijks gestalte moeten krijgen in ons leven. Ik zou zeggen: heb vreugde aan deze feesten. Door te aanbidden en lief te hebben.krisReageren, je eigen woordje plaatsen, of uitwisselen over de overweging, kan via de blog Van Woord naar leven.

Laten wij bidden

Drie-ene God, neem ons op in jullie liefde voor elkaar, opdat ons leven één liefdeslied wordt voor allen die Gij ons toevertrouwt. In Christus’ naam. Amen.

De Bijbelteksten zijn ontleend aan de NBV21, © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
De korte inleidingen op de lezingen zijn ontleend aan het week- en zondagmissaal, door de benedictijnen van de Sint-Andriesabdij en de norbertijnen van de abdijen Averbode, Postel en Tongerlo, o.l.v. Jos Van Der Veken, uitgegeven bij Brepols-Licap, © Brepols 2007.