maandag in week 3 door het jaar

Zoals altijd nodigen ook de lezingen van vandaag ons uit tot godsontmoeting. Vandaag mogen we ons verdiepen in Gods barmhartigheid en het feit dat de Geest ons van binnenuit tot dit gebeuren wil brengen. In de brief aan de Hebreeën wordt Christus beschreven als de bemiddelaar van een nieuw verbond, die door zijn eenmalig offer verlossing, barmhartigheid en eeuwig leven schenkt. Het evangelie waarschuwt ons: er bestaat zoiets als een zonde tegen de Heilige Geest, een hardnekkig afwijzen van deze genade. Deze zonde is, zo zegt Jezus, ‘onvergeeflijk’. In ‘Van Woord naar leven’ staan we stil bij deze schijnbare tegenstelling in Jezus’ Blijde Boodschap, die juist de oneindige barmhartigheid van God centraal stelt.

Uit de brief van Paulus aan de Hebreeën 9, 15 + 24-28

Broeders en zusters,
Christus is bemiddelaar van een nieuw verbond; Hij is immers gestorven om ons te verlossen van de overtredingen tegen het eerste verbond. Nu kunnen allen die geroepen zijn het beloofde eeuwige erfdeel ontvangen. Christus is immers geen heiligdom binnengegaan dat door mensenhanden is gemaakt, een afbeelding van het hemelse heiligdom, maar de hemel zelf, waar Hij nu bij God voor ons pleit. Hij offert zichzelf daar niet telkens opnieuw; Hij is dus niet te vergelijken met de hogepriester die elk jaar het heiligdom binnengaat, met bloed dat het zijne niet is, want dan zou Hij sinds de grondvesting van de wereld telkens opnieuw hebben moeten lijden. Nee, Hij heeft zich bij de voltooiing van de tijden eenmaal geopenbaard, om met zijn offer de zonde teniet te doen. Mensen moeten eenmaal sterven en daarna volgt het oordeel. Net zo zeker is het dat Christus, die eenmaal is geofferd om de zonden van velen te dragen, voor een tweede maal zal verschijnen, niet om opnieuw de zonde op zich te nemen, maar om te redden wie Hem verwachten.

Tussenzang: Psalm 98, 1-6

Refr.: Zing voor de Heer een nieuw lied: wonderen heeft Hij verricht.

Zing voor de Heer een nieuw lied:
wonderen heeft Hij verricht.
Zijn rechterhand heeft overwonnen,
zijn heilige arm heeft redding gebracht.

De Heer heeft zijn overwinning bekendgemaakt,
voor de ogen van de volken zijn gerechtigheid onthuld.
Hij heeft gedacht aan zijn liefde en trouw
voor het volk van Israël.

De einden der aarde hebben het gezien:
de overwinning van onze God.
Juich de Heer toe, heel de aarde,
juich en jubel, zing het uit.

Zing voor de Heer bij de lier,
laat bij de lier uw lied weerklinken.
Blaas op de ramshoorn en de trompetten,
juich als de Heer, uw koning, verschijnt.

Vers voor het evangelie (Ps 119, 135)

Alleluia.
Laat het licht van uw gelaat
over mij schijnen, Heer,
onderwijs uw dienaar in uw wetten.
Alleluia.

Uit het evangelie volgens Marcus 3, 22-30

De schriftgeleerden die uit Jeruzalem gekomen waren, zeiden: ‘Hij is bezeten door Beëlzebul,’ en: ‘Dankzij de vorst der demonen kan Hij demonen uitdrijven.’
Toen Hij hen bij zich geroepen had, sprak Hij tot hen in gelijkenissen: ‘Hoe kan Satan zichzelf uitdrijven? Als een koninkrijk innerlijk verdeeld is, kan dat koninkrijk niet standhouden; als een gemeenschap innerlijk verdeeld is, zal die gemeenschap niet kunnen standhouden. En als Satan tegen zichzelf in opstand komt en innerlijk verdeeld is, kan ook hij niet standhouden, maar gaat hij zijn einde tegemoet. Bovendien kan niemand het huis van een sterke man binnengaan om zijn inboedel te roven, als hij die man niet eerst vastgebonden heeft; pas dan kan hij zijn huis leeghalen. Ik verzeker u: alle wandaden en godslasteringen, hoe erg ook, kunnen de mensen worden vergeven, maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een onuitwisbare zonde.’ 
Dit omdat ze gezegd hadden: ‘Hij is bezeten door een onreine geest.’

Van Woord naar leven

DE ADEM VAN DE GEEST NIET ONDERBREKEN
(Bij Mc 3, 22-30)

God is liefde. Dit is de kern van ons geloof en de essentie van de Blijde Boodschap. Zijn liefde gaat zo ver dat Hij ons altijd opnieuw wil vergeven, ook wanneer we ons door lauwheid of zonde van Hem afkeren. Om deze barmhartigheid zichtbaar en tastbaar te maken, is Hij mens geworden in Jezus Christus. De evangelies getuigen keer op keer van zijn onvoorwaardelijke liefde en vergevingsgezindheid.

Toch worden we in het evangelie van vandaag geconfronteerd met een schijnbare tegenstelling. Jezus zegt immers: ‘Wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving.’ Hoe verhoudt dit zich tot Gods onbegrensde barmhartigheid?

De context maakt veel duidelijk. Jezus richt deze woorden tot de schriftgeleerden en farizeeën die zijn woorden en tekenen toeschrijven aan de duivel. Het probleem is niet dat ze twijfelen of fouten maken – dat zou menselijk zijn – maar dat ze bewust en hardnekkig weigeren te erkennen wat overduidelijk is: Gods reddende aanwezigheid in Jezus.

Deze ‘zonde tegen de heilige Geest’ gaat niet over lauwheid, zwakheid of zelfs zware zonden. Het gaat over het zien van Gods barmhartigheid, maar die moedwillig afwijzen. Het is een weigering om open te staan voor zijn vergeving, een hardnekkig sluiten van het hart.

Dit gold voor de schriftgeleerden tot wie Jezus sprak, maar het blijft ook vandaag relevant voor ons. Gods armen staan wijd open, altijd opnieuw bereid om ons te ontvangen. Maar als wij zijn barmhartigheid afwijzen, wat kan Hij dan nog voor ons doen? Misschien is dat wel wat Jezus bedoelt met de ‘onvergeeflijke zonde’: de weigering om vergeving te ontvangen. De Geest zet je aan om je in Gods barmhartigheid te werpen, maar je weigert dit te doen.

Vaak hebben we het lastig met het bestaan van de zogenaamde ‘hel’ na ons aards bestaan. De hel, zo denk ik, is een gevolg voor hen die Gods barmhartigheid resoluut afwijzen wanneer Hij die aanbiedt. Ik vermoed dat Hij ieder wil ontvangen in zijn eeuwig Rijk van liefde wanneer de mens sterft. De mens zal vanuit inzicht berouw kunnen hebben over gedaan onrecht, zonde of wat dan ook. En juist omdat God liefde is, zal Hij bereid zijn, ieder te vergeven. Maar als de mens op dat moment die barmhartigheid resoluut afwijst … wel, ik denk dat dát de hel is. Dat wil God niet. Maar wat kan Hij meer doen?

God biedt ons zijn barmhartigheid aan, nu en later. Laten we niet wachten tot het moment van sterven om ons te werpen in zijn barmhartigheid, maar vandaag al ons hart openen voor zijn reddende aanwezigheid. Door ons te laten vullen met zijn liefde en genade, worden wij zelf een teken van hoop voor de wereld. Laat onze overgave aan God een getuigenis zijn van zijn barmhartigheid. Laten we hiernaar leven en zo elke mens tegemoet treden en ontvangen. Laten we dit doen in diepe verbondenheid met de Heer, als een blij gebed zonder ophouden.

Laten we bidden

Heer,
U bent liefde, altijd trouw en vol genade. U roept ons keer op keer om ons hart te openen voor uw barmhartigheid. Schenk ons de moed om onze eigen zwakheid te erkennen en help ons om uw vergeving niet af te wijzen, maar juist te omarmen. Moge uw Geest in ons werken.
En mogen wij alzo getuigen van U, door ieder te ontmoeten en te ontvangen met open armen, zoals U ook altijd opnieuw ons ontvangt.
In uw naam.
Amen.

Geliefde mensen, laten we ons in Gods barmhartigheid werpen, nu en altijd. Moge dit ons van binnenuit inspireren om met vreugde zijn liefde uit te dragen.
Zegen over deze nieuwe week.
kris


Om mee op weg te gaan

Ik wil je uitnodigen in stil gebed je bewust te zijn van de gave van Gods Heilige Geest. Hij is niet buiten je, Hij is in je. Verinnig je met zijn heilige gloed, zodat Hij je met heel veel warmte kan binnenleiden in de Heer, in Gods oeverloze barmhartigheid. Je zult je gezalfd weten waar je gekwetst bent, getroost waar je bedroefd bent, vergeven waar je gefaald hebt. Werp je in Gods barmhartigheid. Drink van zijn liefde tot je oververzadigd bent. En wanneer je uit gebed komt, verlaat het gebed dan niet. Maar geef aan anderen wat je zelf hebt ontvangen.


Blog ‘Van Woord naar leven’

Reageren of uitwisselen betreffende de lezingen of de overweging, kan via de blog ‘Van Woord naar leven’.

Klik hier voor de blog.

Om de kwaliteit van het gesprek te waarborgen worden de reacties geplaatst na moderatie.

 

De Bijbelteksten zijn ontleend aan de NBV21, © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
De korte inleidingen op de lezingen zijn van de hand van Kris.