vrijdag in week 7 door het jaar

Uit de brief van Jakobus 5, 9-12

Veel kwaad zou vermeden worden, wanneer wijzelf of anderen niet lichtzinnig beoordelen, of – wat erger is – wij hen niet in een slecht daglicht stellen. Jakobus stelt de profeten en Job voor als voorbeelden van geduld, lijdzaamheid en standvastigheid temidden van het kwaad, onrechtvaardig aangedaan.

Klaag niet over elkaar, broeders en zusters, want daarmee roept u het oordeel over u af. Bedenk dat de rechter voor de deur staat. Neem een voorbeeld aan het geduldige lijden van de profeten die in de naam van de Heer spraken. Degenen die standhielden prijzen we gelukkig! U hebt gehoord hoe standvastig Job was, en u weet welke uitkomst de Heer gaf; de Heer is immers liefdevol en barmhartig.

Maar bovenal, broeders en zusters, zweer geen enkele eed, niet bij de hemel, niet bij de aarde, nergens bij. Laat uw ja ja zijn, en uw nee nee, anders zult u veroordeeld worden.


Psalm 103, 1 + 2 + 3 + 4 + 8 + 9 + 11 + 12

Refr.: Liefdevol en genadig is de Heer.

Prijs de Heer, mijn ziel,
prijs, mijn hart, zijn heilige naam.
Prijs de Heer, mijn ziel,
vergeet niet één van zijn weldaden.

Hij vergeeft u alle schuld,
Hij geneest al uw kwalen,
Hij redt uw leven van het graf,
Hij kroont u met trouw en liefde.

Liefdevol en genadig is de Heer,
Hij blijft geduldig en groot is zijn trouw.
Niet eindeloos blijft Hij twisten,
niet eeuwig duurt zijn toorn.

Hij straft ons niet naar onze zonden,
Hij vergeldt ons niet naar onze schuld.
Zoals de hoge hemel de aarde overspant,
zo welft zich zijn trouw over wie Hem vrezen.


Alleluia.
Maak ons hart ontvankelijk, Heer,
en dat wij ons richten naar het woord van uw Zoon.
Alleluia.



Uit het evangelie volgens Marcus 10, 1-12

Jezus leert ons hier ondubbelzinnig dat man en vrouw door hun huwelijk onlosmakelijk verbonden zijn. Man en vrouw worden door hun huwelijk één. Daarin mogen zijn hun trouw beleven.

Jezus vertrok uit Kafarnaüm naar Judea en het gebied aan de overkant van de Jordaan, en de mensen verzamelden zich weer in groten getale om Hem heen; Hij onderwees hen zoals Hij gewoon was te doen.
Er kwamen ook farizeeën op Hem af. Ze vroegen Hem of een man zijn vrouw mag verstoten. Zo wilden ze Hem op de proef stellen.
Hij vroeg hun: ‘Hoe luidt het voorschrift van Mozes?’
Ze zeiden: ‘Mozes heeft de man toegestaan een scheidingsbrief te schrijven en haar te verstoten.’
Jezus zei tegen hen: ‘Hij heeft u dat voorgeschreven omdat u halsstarrig bent. Maar al bij het begin van de schepping heeft God de mens mannelijk en vrouwelijk gemaakt; daarom zal een man zich losmaken van zijn vader en moeder en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één lichaam zijn, ze zijn dus niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’

In huis stelden de leerlingen Hem hier weer vragen over. Hij zei tegen hen: ‘Wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel; en als zij haar man verstoot en met een ander trouwt, pleegt zij overspel.’

Van Woord naar leven

Laat uw ja ja zijn, en uw nee nee. Zo horen we vandaag in de eerste lezing uit de brief van Jakobus.

We moeten dit kaderen in een verwijt van velen dat toen leefde wat betreft het ongeduld inzake het terugkomen van de Heer. Men leefde werkelijk in de veronderstelling dat de het wederkeren van de Heer weldra zou zijn, en dat maakte sommige mensen zenuwachtig. Vandaag zouden we zeggen: ‘het werkt op hun systeem’.

Jakobus zet de puntjes op de i. In plaats van te klagen over elkaar kun je beter waakzaam zijn wat betreft je ja-woord. Zeg ‘ja’, ten volle en trouw. Doe dit ook met je ‘nee’ tegen het kwaad, ten volle en trouw.Neem hierbij een voorbeeld’, zo schrijft Jakobus, ‘aan het geduldige lijden van de profeten die in de naam van de Heer spraken’.

De eerste christengemeenschappen hadden namelijk te maken met heel wat vervolging, vaak met de dood tot gevolg. Trouw zijn aan uw ‘ja’ betekent bijvoorbeeld in dergelijke situaties de ander niet gaan haten, maar staande blijven in de liefde van de Heer. Niet makkelijk. Maak maar mee dat je buren of gezinsleden vervolgd of zelfs vermoord worden… Vergeef maar zeventig maal zeven maal. Bied je andere wang maar aan, wanneer je een dreun op de ene kreeg. Lang niet evident. Het evangelie is hier ver van romantiek.

Hoe kijk je als christen naar de gebeurtenissen in deze dagen in Oekraïne? Gisteren besloot Poetin om Oekraïne militair binnen te vallen, nadat hij uitdrukkelijk gezegd had dat hij dit niet ging doen, en zijn zogenaamde oefentroepen zou terug trekken. Theater… dat ziet iedereen. Maar hoe kijk je nu als christen naar deze situatie? Hoe kijk je als christen naar het Oekraïense volk? Hoe kijk je aan tegenover het opnemen van wapens onder de vlag van het zogenaamde recht op verdediging? Daar sta je dan met je principe van het aanbieden van je andere wang…
Hier toont dat het evangelie haaks staat op wereldse maatstaven.
Niet makkelijk.

Wat zeker is dat ook inzake de situatie Oekraïne de oproep van Jakobus actueel blijft: Laat uw ja ja zijn en uw nee nee. Op sociale media wordt Poetin werkelijk gehaat, met woorden die ik hier niet durf aan te halen. Ook al hoeven we absoluut niet akkoord te gaan met wat de man bezielt… haten moeten we niet gaan doen. Dan zou uw ‘ja’ geen oprecht ja meer zijn. Dan laat je je ‘ja’ bezoedelen door het kwaad. Nee, laten we in de liefde blijven. Ook Poetin is, net als jij en ik, een kind van God, niet gemaakt om gehaat te worden.
En laat ons elk vredesinitiatief te volle steunen.
En ja, laat ons ook bidden.

Paus Franciscus riep eergisteren op om van de komende Aswoensdag (dat is volgende week) een dag te maken van gebed en vasten, en dit wereldwijd. ‘Ik wil een beroep doen op iedereen, gelovigen of niet-gelovigen. Jezus leerde ons dat de duivelse zinloosheid van geweld wordt beantwoord met Gods wapens, met gebed en vasten. Ik nodig iedereen uit om van Aswoensdag, op 2 maart aanstaande, een dag van vasten voor de vrede te maken. Ik moedig gelovigen op een bijzondere manier aan om zich op die dag intens aan gebed en vasten te wijden. Moge de Koningin van de Vrede de wereld behoeden voor de dwaasheid van oorlog’, aldus de paus.

Deze woorden zei hij daags voor de militaire invasie. Dat neemt niet weg dat we de oproep van paus Franciscus niet kunnen beantwoorden; integendeel. Laat ons ‘ja’ zeggen op zijn oproep, en laat dit ‘ja’ een ‘ja’ zijn, met alle liefde die we in ons dragen voor de medemens en de volkeren wereldwijd.

kris

Reageren of uitwisselen betreffende de overweging kan via de blog Van Woord naar leven.

Laten wij bidden

Vader,
wij willen de wereld neerleggen in uw schoot. Moge er vrede zijn, in de harten van de mensen, tussen landen en volkeren.
Om deze genade smeken wij U, door Christus, onze Broeder en Heer.
Amen.

 

De Bijbelteksten zijn ontleend aan de NBV21, © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
De korte inleidingen op de lezingen zijn ontleend aan het week- en zondagmissaal, door de benedictijnen van de Sint-Andriesabdij en de norbertijnen van de abdijen Averbode, Postel en Tongerlo, o.l.v. Jos Van Der Veken, uitgegeven bij Brepols-Licap, © Brepols 2007.