woensdag in week 2 door het jaar
Uit de brief van Paulus aan de Hebreeën 7, 1-3 + 15-17
In deze lezing horen we hoe Melchisedek, priester en koning, een voorafbeelding vormt van Christus als eeuwige hogepriester.
Broeders en zusters,
Melchisedek, koning van Salem en priester van de allerhoogste God, ging Abraham tegemoet toen deze terugkeerde van zijn overwinning op de koningen, en zegende hem, waarna Abraham hem een tiende van alle buit gaf. Zijn naam betekent ‘koning van de gerechtigheid’, en verder is hij ook koning van Salem, dat is ‘koning van de vrede’. Hij heeft geen vader of moeder, geen stamboom, geen oorsprong of levenseinde; hij is priester voor altijd, en daarin lijkt hij op de Zoon van God.
Nog duidelijker wordt het nu deze nieuwe priester, het evenbeeld van Melchisedek, geen priester geworden is op grond van de in de wet vereiste menselijke afstamming, maar door de kracht van zijn onvergankelijk leven. Over Hem wordt immers verklaard: ‘Jij bent priester voor eeuwig, zoals Melchisedek.’
Tussenzang: Psalm 110, 1-4
Refr.: Je bent priester voor eeuwig, zoals Melchisedek.
De Heer spreekt tot mijn heer:
‘Neem plaats aan mijn rechterhand,
Ik maak van je vijanden
een bank voor je voeten.’
Uit Sion reikt de Heer u
de scepter van de macht,
u zult heersen over uw vijanden,
uw volk staat klaar
op de dag dat u ten strijde trekt.
Op de heilige bergen,
uit de schoot van de dageraad,
komt tot u de dauw van uw jeugd.
De Heer heeft gezworen,
en komt op zijn eed niet terug:
‘Je bent priester voor eeuwig,
zoals Melchisedek.’
Vers voor het evangelie (Ps 119, 34)
Alleluia.
Geef mij inzicht, Heer,
en ik zal uw wet volgen,
hem onderhouden met heel mijn hart.
Alleluia.
Uit het evangelie volgens Marcus 3, 1-6
In dit evangelie zien we hoe Jezus op de sabbat een man geneest en daarmee het harde hart van zijn tegenstanders confronteert. Het verhaal nodigt ons uit om na te denken over wat werkelijk belangrijk is: liefde en het goede doen, boven starre regels.
Weer ging Jezus naar de synagoge. Daar was iemand met een misvormde hand. Ze letten op Hem om te zien of Hij die op sabbat zou genezen, zodat ze Hem zouden kunnen aanklagen.
Hij zei tegen de man met de misvormde hand: ‘Kom eens naar voren.’
Aan de anderen vroeg Hij: ‘Wat mag men op sabbat doen: goed of kwaad? Een leven redden of het vernietigen?’
Maar ze zwegen.
Hij keek hen boos aan, maar ook diepbedroefd vanwege hun hardleersheid, en toen zei Hij tegen de man: ‘Steek uw hand uit.’
Hij stak hem uit en zijn hand genas.
De farizeeën vertrokken en gingen meteen met de herodianen overleggen hoe ze Hem uit de weg konden ruimen.
Van Woord naar leven
DE PRIESTER IN ONSZELF
(Bij Heb 7 1-3 + 15-17)
Beste mensen, we lezen al een aantal dagen uit De Brief aan de Hebreeën. Vandaag handelt onze perikoop onder andere over de priester Melchisedek. Hij is priester voor altijd, en daarin lijkt hij op de Zoon van God. (Heb 7, 3b)
De naam Melchisedek heeft veel Bijbelgeleerden al hoofdbrekens gekost. Wij lezen de Brief aan de Hebreeën niet vanuit studie, maar vanuit wat ons hart raakt in de tekst zelf.
Melchisedek is een wat legendarische figuur. Hij heeft geen ouders en is zonder stamboom. Dus geen oorsprong en geen levenseinde. Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Welke betekenis moeten deze woorden krijgen? Een symbolische misschien?
Melchisedek betekent koning van de gerechtigheid. Bovendien is hij koning van Salem. Daarmee wordt Jeruzalem bedoeld. In ‘Salem’ zit het woord Shalom verborgen, wat in onze eigen taal vrede betekent. Vrede in de meest ruime betekenis. De naam Melchisedek betekent dus naast koning van de gerechtigheid ook koning van de vrede.
Gerechtigheid en vrede zijn twee krachtige woorden die een koning zeer sieren. Was Jezus ook niet de koning die voor gerechtigheid en vrede in deze wereld is gekomen?
De naam Melchisedek komt in het Oude Testament maar tweemaal voor. De eerste keer in het boek Genesis (14,18-20). Hier lezen we hoe Abraham, toen hij nog Abram heette, terugkwam van een behaalde overwinning, tegemoet gelopen werd door Melchisedek, priester en koning, Dan zegent Melchisedek hem. Dat is wel heel bijzonder dat de koning zelf Abram tegemoetkomt. Een hogere die een lagere tegemoet treedt. Het doet me denken aan Jezus die de mensheid tegemoet komt door zijn menswording.De tweede notitie over Melchisedek komt heel veel later voor in het oude Testament, namelijk in het boek van de psalmen, psalm 110, 4: De Heer heeft gezworen, en komt op zijn eed niet terug: Jij bent priester voor eeuwig, zoals ook Melchisedek was. Deze psalm wordt wel de Messiaanse psalm genoemd, dus een vooruitwijzing op de Messias.
De psalm doet me denken aan een, nu overleden priester, die telkens als die psalm ter sprake kwam of gebeden werd, ontroerd geraakte. Hij had eigenlijk helemaal geen priester willen worden, maar alleen een eenvoudige broeder franciscaan. En toch bleek hij tot het priesterschap geroepen te zijn.
In het Nieuwe Testament komt de naam Melchisedek alleen voor in deze Brief aan de Hebreeën.
Het is nu de vraag wat Melchisedek met ons te maken heeft. Blijft het een figuur die omringd is met gissingen over zijn bestaan (nooit geboren en nooit gestorven), of mogen we in hem een voorafbeelding zien van Jezus? Zelfs kunnen we het misschien nog dieper verstaan als ‘een verwijzing naar ons eigen algemene ‘priesterschap’? Niemand van ons wordt ervan buitengesloten om op eigen manier ‘priester’ te zijn. Niet zoals de gewijde priesters die een speciale functie in de Kerk hebben. Wel als christen. Wij, alle mannen en vrouwen, delen in het algemene priesterschap. In de doop zijn ons alle mogelijkheden gegeven om uit te delen van de rijkdom die in ons opgeslagen ligt. Een rijkdom waaruit we zelf kunnen putten, maar niet alleen eruit putten, ook ervan uitdelen aan anderen.
De naam Melchisedek die voor gerechtigheid en vrede staat, (zoals ook Jezus in zijn leven heeft waargemaakt), is niet alleen de naam van een legendarische koning, maar we mogen die naam ook zelf dragen en uitdragen door mensen te zijn die, precies zoals Jezus, in ons leven gerechtigheid en vrede waar maken, met de hulp van hem, de ÉNE, die dit op volmaakte wijze gedaan heeft, tot in eeuwigheid.
Laten we bidden
Goede Vader,
wij willen U danken voor ons geloof,
en voor de rijkdom van de Bijbel
die ons altijd weer met andere woorden
vertelt van de vele wegen
die ons dichter bij U willen brengen.
Soms verdwalen we een beetje,
maar U brengt ons altijd weer thuis,
door Jezus, onze broeder.
Amen
Beste mensen, geniet van de rijkdom die ons gegeven is, en deel ervan uit, waar je voelt dat er oren voor zijn, of verlangen naar is. Voor niets hebben we die rijkdom mogen ontvangen, voor niets mogen we ervan uitdelen.
Ricky
Om op onze levensweg mee te nemen
Werp een blik op je leven zoals het er nu uitziet. Ben je er blij mee? Of is er een ontevredenheid in jezelf? Waar komt die vandaan? Mocht die veroorzaakt worden door eigen zwakheden, of door onmacht, of desinteresse? Of mocht de bereidheid ontbreken om ermee aan de slag te gaan? Misschien kun je zoeken naar iemand die je ondersteunen kan op je geloofsweg. Luister vooral naar je verlangen, en weet dat je aanvaard wordt met alle zwakheden erbij.
Blog ‘Van Woord naar leven’
Reageren of uitwisselen betreffende de lezingen of de overweging, kan via de blog ‘Van Woord naar leven’.
Om de kwaliteit van het gesprek te waarborgen worden de reacties geplaatst na moderatie.
De Bijbelteksten zijn ontleend aan de NBV21, © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
De korte inleidingen op de lezingen zijn van de hand van Kris.